Sunday, November 27, 2011

bendung gejala

Bendung gejala sosial
Oleh Mohd Amin Jalil
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

PORT DICKSON: Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) terus membimbing golongan muda bagi memastikan mereka tidak mudah terjebak dalam pelbagai gejala sosial yang boleh merugikan diri dan menjejaskan masa depan.

Baru-baru ini, agensi berkenaan menganjurkan Kem Eksplorasi Kesihatan Reproduktif (KEKR) di Hotel Seri Malaysia di sini, yang membabitkan penyertaan 25 sukarelawan dan pelajar institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) sekitar Kuala Lumpur.


Program itu bertujuan memberi latihan kepada sukarelawan Pusat Mesra Remaja atau kafe@teen dalam mengendalikan Modul Kesejahteraan Hidup dan meningkatkan kemahiran mereka dalam menyampaikan maklumat kesihatan reproduktif yang tepat kepada remaja.

Penyelaras yang juga fasilitator program, Azni Rosyidah Ahmad berkata, program itu untuk membina jati diri dan meningkatkan kefahaman remaja mengenai peranan serta tanggungjawab sebagai insan terbaik dan berketrampilan serta bebas daripada aktiviti tidak sihat.


Beliau berkata, ia sebahagian usaha memperkasakan remaja dengan mengambil kira kehendak, keperluan serta program yang mesra remaja.


“Kami menyediakan program remaja berpaksikan kepada keperluan mereka untuk melahirkan individu berpengetahuan dan bersikap positif dalam bidang kesihatan reproduktif serta sosial.

“Melalui Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) ini, kami berharap dapat membendung masalah sosial yang dikaitkan dengan remaja seperti mengadakan hubungan terlarang, mengandung anak luar nikah, buang bayi dan terjebak dalam penagihan dadah.


“Tanpa pengetahuan dan kemahiran, remaja tidak dapat menimbang baik buruknya sesuatu perkara, seterusnya tidak dapat membuat keputusan bagi melindungi diri daripada terjebak perkara tidak diingini,” katanya.

Sepanjang kem itu, peserta didedahkan pelbagai ilmu untuk membantu mereka menjadi fasililator yang mampu membantu rakan ke arah membina jati diri yang tinggi serta bebas daripada melakukan perbuatan tidak sihat.

No comments:

Post a Comment