Friday, February 11, 2011

Isteri Xrela

Isteri tak rela bermadu


SAYA berkahwin dan mempunyai anak. Saya berhasrat berpoligami bagi membantu seorang ibu tunggal dan berkongsi kebahagiaan dengannya.

Selain itu, saya juga mahu melaksanakan ibadah serta mengamalkan sunnah Rasulullah. Hasrat ini saya suarakan kepada isteri dan anak.
Namun, cadangan itu tidak dipersetujui isteri biarpun menjelaskan tujuan niat baik, hak serta tanggungjawab yang perlu saya pikul nanti.

Isteri meminta saya menceraikannya jika ingin meneruskan hasrat berpoligami. Saya memang tidak dapat melupakan ibu tunggal itu memandangkan kesusahan hidup yang dihadapi bersama anaknya.



Saya masih menghubunginya selain memberikan sumbangan kewangan. Salahkah hasrat saya untuk berpoligami? Adakah isteri saya berdosa atau bersalah kerana tidak bersetuju dengan hasrat saya itu biarpun saya berterus-terang kepadanya?



Jika saya ingin meneruskan hasrat itu, apakah saluran perundangan yang boleh saya kemukakan?


ABU SAMAH, Pahang.


SECARA umumnya Islam membenarkan poligami bagi kaum lelaki saja. Dari sudut sejarahnya perkahwinan secara poligami sudah pun wujud dan dipraktikkan dalam masyarakat sebelum kedatangan Islam lagi.

Bagaimanapun, Islam datang memberi panduan kepada kehidupan berpoligami supaya terjalin kasih sayang dan mawaddah antara suami dan isteri-isterinya.

Contohnya, bilangan isteri dihadkan kepada empat saja dan penekanan kepada keadilan antara isteri terutamanya dalam aspek giliran sesama isteri.

Perkara ini dijelaskan al-Quran seperti berikut: "Dan jika kamu takut tidak dapat berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu kahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman." (Surah al-Nisa' ayat 3).

Islam tidak menyekat hasrat anda untuk berpoligami. Anda juga berasa mampu untuk berbuat demikian dan berterus terang dengan isteri.

Pada kebiasaannya isteri akan menentang hasrat seperti mana yang berlaku pada anda. Di samping itu, pihak isteri juga menyuarakan hasratnya untuk bercerai sekiranya anda ingin terus berpoligami.

Hal itu perlu ditangani dengan bijaksana supaya tidak berlaku perceraian. Sebagai panduan, anda sepatutnya berdepan dengan perkara itu dengan penuh tenang dan jangan lekas marah.

Segala kerenah hendaklah dihadapi secara berhemah. Anda mesti yakin dengan diri sepanjang masa dan jangan mudah terikut-ikut perasaan.

Jika mempunyai masalah, ia hendaklah diselesaikan satu persatu. Contohnya, apabila isteri tidak bersetuju, anda hendaklah menerima pendirian itu secara tulus dan terbuka.

Amat jarang sekali isteri yang bersetuju dengan poligami. Bagaimanapun, anda termasuk isteri mesti memahami bahawa dalam Islam persetujuan isteri untuk suami berpoligami bukannya syarat.

Isteri yang tidak bersetuju pula tidak menyebabkan dia berdosa. Dosa berlaku apabila isteri mengambil langkah jahat untuk menghalang suami berpoligami seperti menggunakan sihir dan sebagainya.

Seterusnya secara perundangan anda boleh mengemukakan permohonan untuk kebenaran berpoligami di Mahkamah Syariah. Antara yang perlu dikemukakan dalam permohonan berkenaan ialah "suatu akuan menyatakan alasan mengapa perkahwinan yang dicadangkan itu dikatakan patut dan perlu, pendapatan pemohon pada masa itu, butir-butir komitmennya dan kewajipan dan tanggungan kewangannya yang patut ditentukan, bilangan orang tanggungnya, termasuk orang-orang yang akan menjadi tanggungannya berikutan dengan perkahwinan yang dicadangkan itu dan sama ada izin atau pandangan isteri atau isteri-isterinya yang sedia ada sudah diperolehi atau tidak terhadap perkahwinan yang dicadangkan itu." (Akta Undang-Undang Keluarga Islam, 1984).

Mahkamah kemudian boleh memberi kebenaran apabila ia berpuas hati (1) bahawa perkahwinan itu adalah patut dan perlu (2) pemohon mempunyai kemampuan kewangan (3) kemampuan memberi layanan adil kepada semua isteri dan (4) perkahwinan berkenaan tidak menyebabkan darar syarie kepada isteri atau isteri-isteri yang sedia ada.

Umumnya Akta Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia dilihat meletakkan syarat yang berat dan ketat dalam permohonan perkahwinan poligami. Antara sebabnya ialah untuk menjaga maslahat keluarga dan sebagainya.

Ini menyebabkan ramai pasangan memilih untuk berkahwin ke luar negara. Bagaimanapun, ia mungkin mendatangkan masalah berbangkit lain selepas itu termasuk pendaftaran perkahwinan di Malaysia secara sah.

Mereka ingin mendaftar perkahwinan itu pula didakwa atas alasan berpoligami tanpa kebenaran dan seterusnya dihukum. Mudah-mudah perlu ada penilaian semula undang-undang yang ada sehingga maslahat individu tidak diabaikan dan undang-undang tidak dilihat sebagai 'halangan' dan hukuman semata-mata.

Kongsi artikel ini menerusi media sosial

No comments:

Post a Comment