Saturday, October 15, 2011

program menghayati al quran

Hayati ajaran al-Quran


SEBAHAGIAN pelajar sekolah yang mengambil bahagian sempena Program Khatam Al-Quran Perdana Peringkat Daerah Johor Bahru 2011 di Masjid Jamek Taman Perling, Johor Bahru, semalam. - MINGGUAN/BAAZLAN IBRAHIM


JOHOR BAHRU 15 Okt. - Kesedaran terhadap kepentingan menghayati serta mengamalkan ajaran al-Quran perlu dipertingkatkan dari semasa ke semasa dalam kalangan masyarakat Islam negeri ini.
Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, penghayatan kitab suci itu amat penting dalam membentuk akhlak dan peribadi terpuji umat.
Menurutnya, masyarakat Islam tidak sewajarnya hanya tahu membaca sahaja tetapi perlu melaksanakan segala tuntutan yang terkandung di dalam al-Quran kerana ia merupakan satu kewajipan.
"Sebagai umat Islam, kita seharusnya menjadikan al-Quran sebagai pembentuk akhlak dan peribadi.
"Saya berharap kitab suci ini diletakkan di tempat yang betul dalam masyarakat," katanya semasa menutup Program Khatam Al-Quran Perdana Peringkat Daerah Johor Bahru di Masjid Jamek Taman Perling di sini hari ini.
Seramai 1,000 murid tahun empat, lima dan enam serta 500 guru dari 66 sekolah rendah dari seluruh daerah ini mengambil bahagian dalam program berkenaan.
Program anjuran Pejabat Pelajaran Daerah Johor Bahru itu merupakan kesinambungan program J-Qaf di sekolah rendah dan salah satu usaha meningkatkan pencapaian murid dalam bacaan al-Quran.
Zainal Abidin berkata, majlis berkenaan itu bertujuan merealisasikan matlamat untuk menjadikan golongan muda sebagai generasi al-Quran.
Beliau berkata, program seumpama itu diharap dapat diteruskan pada masa akan datang bagi memastikan generasi hari ini mampu membaca kitab suci itu dengan lancar serta menjadikannya sebagai amalan sepanjang hayat.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment